En social klädinnovation

Återanvändning av kläder med sociala medier

Samla in kläder… det är väl inget nytt? Det har ju Stadsmissionen och Myrorna gjort många år. Men ju mer man sätter sig in i refo-projektet, desto mer inser man att det handlar om en social miljöinnovation där sociala medier är en huvudingrediens.

Behovet identifierades av ungdomar
Det började med ett Vinnovafinansierat sommarläger där ungdomar funderade över vad som kan förbättras i deras närmiljö. På hösten träffade ungdomarna entreprenörer för att de skulle nappa på deras idéer.

– Jag var där och hörde om behovet som har med återbruk av kläder att göra, säger David Bauman, en av initiativtagarna till refo. Där träffade jag förändringsentreprenören Liselotte Norén. Trots våra olika bakgrunder, jag sysslar med mikroelektroniksystem, så klickade det direkt mellan oss.

För att göra en lång historia kort utvecklades klädinsamlingsidén till det som nu är refo. Jobbtillfällen skapas för ungdomar och formerna för återbruk av kläder och textilier ska utvecklas med hjälp av sociala medier. Nu körs en pilot i Stockholmsområdet ihop med ungdomar från Järvaområdet.

Facebook, Twitter, Instagram och Göra-gott-poäng
Refo gjorde en undersökning och kom fram till att 70% av de tillfrågade har kläder i garderoben som de inte använder, och att det finns olika hinder för att skänka bort textilier på traditionellt vis. En del kläder upplevs som för fina/värdefulla för att bara skänkas bort, men ändå inte värt besväret att sätta ut annons på Blocket.

– Vi kom på att om vi skapar en refo club och inför ett poängsystem, så kan vi motivera människor att byta kläder mot göra-gott-poäng, förklarar David. Då får man tillbaka ett värde som man kan utnyttja, det kan t ex vara erbjudanden i form av rabatter i olika affärer, eller att poängen skänks direkt till välgörenhet. Det kommer också ge rabatt i våra egna klädbutiker eller när du köper ett refo-plagg.

Tanken är att det ska säljas återvunna kläder både i butik och på webben, även i form av remake, alltså att kläddesigners har omdesignat kläder och tyger till nya och moderna klädesplagg. Remakers är inkopplade i projektet redan nu.

– Men den stora skillnaden jämfört med traditionell klädinsamling, säger David, är användandet av sociala medier. Det går att hitta på många saker som gör att återbruk av kläder blir både meningsfullt och kul! Säg att du byter in en jeansjacka. Om du vill kan du lägga med en liten personlig historia om den. Personer som köper resultatet kan i sin tur t ex lägga upp en bild på Instagram: ”Kolla vilken snygg jeanskjol Lotta fick i 4-års-present!”.

Nu bygger David Bauman upp en databas som ska sprida information om hur kläder byter ägare och återanvänds, hur de kommer till nytta igen. Databasen blir synkad med Facebook, Twitter, Instagram etc.

Klubben ska bli värdefull – och unga ska få jobb
Refo startar med sin pilot i liten skala. Tanken är att piloten ska utvecklas till en metod som kan användas överallt för att skapa arbete till unga, lokal tillväxt och minskad miljöpåverkan. Liselotte Norén är förutom förändringsentreprenör också EU-ambassadör för kvinnors företagande.

– Genom mitt europeiska nätverk finns det redan möjliga vägar att fortsätta utveckla konceptet och det finns ett stort intresse för refo i Europa. Med hjälp av piloten kan vi pröva oss fram och satsa på vårt koncept. I takt med att ringarna på vattnet sprids med hjälp av sociala medier så kommer också refo club att växa. Det blir ju en slags rörelse som många människor kan välja att gå med i genom sociala medier. I och med vår sociala inriktning kommer det att bli attraktivt för olika företag att synas i samband med oss, och självklart kommer vi även att sälja annonsplatser.

David fyller på Liselottes resonemang:
– Genom att vi har med ungdomarna på hela resan så gör vi integration på riktigt. Entreprenörerna får insyn i hur kommande kunder tänker och samtidigt lär sig ungdomarna saker som gör att de blir mer anställningsbara. Det är viktigt att göra saker tillsammans då lär man sig massor under tiden.

Följ resan på www.refo.nu

Kontakt: David Bauman, david.bauman@xelmo.com